zwemles is goed voor de ontwikkeling en gezondheid!


watervrij worden is de eerste fase en staat

centraal binnen onze visie om te leren zwemmen.

Er zijn verschillende programma's, ingedeeld op leeftijd en op basis van wat een kind op dat moment kan en nodig heeft. De lessen zijn afgestemd op het niveau van de kinderen en niet andersom, dit betekent dat de kinderen zich niet aan de groep hoeven aan te passen, inhalen, bijbenen of volgen. Op deze manier wordt het leerproces benadert met het oog op de specifieke behoeften en kenmerken van elke fase van de ontwikkeling.

Het water biedt veel voordelen om hier aan tegenmoet te komen. Het gaat om veel meer dan een automatisme van bewegingen om het zwemmen aan te leren. Kinderen leren eerst wat drijven is, en hoe ze dit zelf kunnen doen, door te ontspannen en ademhaling te controleren. De volgende stap is beheersing van de ademhaling onderwater, waarbij het kind zich veilig voelt en controle heeft over de situatie. Als kinderen met plezier en veilig deze 2 doelen hebben bereikt, gaan we meer aandacht besteden aan het verplaatsen in het water, waarbij de natuurlijke beweging voorop staat. Dat betekent dat iedereen op een eigen manier leert zwemmen, waarbij uiteindelijk de zwemtechnieken kwalitatief beter aangeleerd worden. 

Ons uitgangspunt is het breed stimuleren van de "motoriek" om vandaar uit te gaan specialiseren naar de zwemtechnieken. Zo worden niet alleen de zwemvaardigheden, maar alle bewegingen met meer kwaliteit en efficiëntie aangeleerd en uitgevoerd.


waarom zwemles?

Het water biedt een speciale omgeving, het biedt de mogelijkheid om gewichtloosheid te ervaren en om te leren drijven, te ontspannen, de ademhaling onder controle te krijgen, balans te oefenen. Het water geeft specifieke prikkels aan de huid en het zenuwstelsel.

Tijdens de lessen staat het plezier voorop, de zwemles is een speelmoment. De kinderen ervaren dat zwemmen leuk is, een belangrijke basis wordt gelegd. 

Daarnaast is het voor een kind belangrijk om zich te kunnen redden in het water. Zodat het veilig is bij uitjes, op vakantie, feestjes of watersporten. 


Wat gaan we doen?

De basis voor het aanleren van zwemtechnieken is een ontspannen en relaxed kind. In het begin is er daarom veel aandacht voor drijven, controle van de ademhaling in het water en ontspanning van verschillende spiergroepen.

 

De zwemtechnieken worden spelenderwijs aangeleerd: er is geen moeten en er zijn geen angsten.

 


zwemles voor kinderen met een beperking

Het water biedt optimale mogelijkheid om te bewegen. In het water is het kind gewichtloos, hierdoor is het vaak gemakkelijker om te bewegen. De druk van het water op de huid geeft prikkels die men op een andere manier niet kan ervaren. Kinderen kunnen beter leren ontspannen, en tegelijkertijd aan hun motoriek en conditie werken. Er wordt aandacht besteedt aan de ademhaling, controle hierover verbetert al snel. 

Er kunnen verschillende redenen zijn om te starten met zwemles, voor sommigen is het de ontspanning, voor anderen een manier om meer te bewegen. Bij alle kinderen besteed ik aandacht aan watervrij maken en kijken we of het kind veilig kan worden in het water.



ZWEMLES VOOR KINDEREN DIE WAT ANDERS NODIG HEBBEn

Ik begeleid regelmatig kinderen die uitvallen in de reguliere lessen, faalangst hebben of  problemen met de motorische aansturing. Sommige kinderen kunnen niet deelnemen aan groepslessen vanwege ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD of autisme.  

Mijn lessen zijn afgestemd op de mogelijkheden van het kind, het kind ervaart hierdoor weer dat een uitdaging leuk kan zijn. Door kleine stapjes aan te bieden en kinderen te laten ervaren dat ze vaardigheden leren, groeit het zelfvertrouwen