Tijdens de lessen leren baby's ontspannen, de spiertonus wordt gereguleerd. Alle spieren krijgen aandacht, enerzijds losgemaakt, anderzijds geactiveerd. Gewrichten worden losgemaakt,
ledematen krijgen rek. De huid wordt gestimuleerd. De proprioceptie wordt geprikkeld. Verschillende zintuigen krijgen input. Het lichaamsschema wordt georganiseerd in de hersenen. De
schema's worden geleidelijk aan uitgebreid. Het kind leert het eigen lichaam kennen en krijgt controle over het lichaam. Bewegingen worden steeds efficiënter. Tijdens de coronacrisis is
wederom duidelijk geworden wat de term huidhonger inhoudt en hoe deze basale behoefte van aanraking van de huid een voorwaarde is voor het welbevinden van mensen. De huid is ons grootste
orgaan en representeert als het ware de hersenen. Een positieve stimulans van de huid bij baby's zorgt direct voor neuronale organisatie van het brein bij zeer jonge kinderen.
Zo is er volop aandacht voor het verbeteren van de soepelheid van de gewrichten en vermindering van de spanning in de spieren.